Warning: is_dir(): open_basedir restriction in effect. File(/tmp) is not within the allowed path(s): (/website/oldweb-sulik.sk/:/usr/local/lib/php/:/usr/local/share/pear/:/website/tmp/) in /quad/website/oldweb-sulik.sk/wp-content/plugins/wp-simple-firewall/src/lib/vendor/fernleafsystems/wordpress-services/src/Core/Fs.php on line 462
Paradox hodnoty - Paradox of Value | Ekonomický slovník
Ekonomika, ekonomická situácia a ekonomické údaje vybraných krajín.

Paradox hodnoty – Paradox of Value (fr.)

Paradox hodnoty (Paradox of Value): situácia, keď statky, ktoré uspokojujú základné potreby (železo alebo voda) majú nižšiu výmennú hodnotu ako menej potrebné veci (titan) alebo luxusné tovary (diamanty). Tento paradox, formulovaný Adamom Smithom, bol vyriešený Williamom Stanley Jevonsom, Carlom Mengerom a Leónom Walrasom, ktorí dokázali, že cena komodity je určená jej hraničnou užitočnosťou. Následne prišli s teóriou hraničnej užitočnosti, ktorá tvrdí, že hraničná užitočnosť tovarov je pri veľkej ponuke množsve nízka, preto je nízka aj ich cena.

*****

Paradox of Value: a situation where goods that satisfy basic needs (iron or water), cost less than less-useful items (titanium), or luxury goods (diamonds). This paradox, formulated by Adam Smith, was resolved by William Stanley Jevons, Carl Menger, and León Walras who proved that the price of a commodity is determined by its marginal utility. They followed this theory with the Marginal Utility Theory, which argues that the marginal utility of commodities in bountiful supply is low, therefore the price is low.

Späť na stránku ekonomických pojmov >>