Nemecký maloobchod – Nemecký štatistický úrad (Destatis) opätovne informoval o slabých číslach obratov v maloobchode za mesiac október 2012. Aj keď nominálne reálne čísla obratov pri neočistených originálnych údajoch stúpli k rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka o +1,6%, no už neočistené reálne obraty v maloobchode poklesli v Nemecku k rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka o -0,8%. Október 2012 mal v maloobchode 26 predajných dní, čo je o jeden deň predaja viac ako v októbri 2011. Ak zohľadníme sezónne kalendárne vplyvy (metóda X-12-ARIMA), tak to išlo už k predchádzajúcemu mesiacu silne nadol. Nominálne k predchádzajúcemu mesiacu o -2,5% a reálne o -2,8%. Tieto údaje dokazujú naďalej dlhodobú slabú spotrebu domácností v Nemecku. Keďže ešte stále sa sezónne očistené reálne obraty v maloobchode nachádzajú na úrovni -4,98% pod úrovňou roku 2000 a o -5,16% pod rokom 1994, čo bolo začiatkom dlhej dátovej rady.
Vývoj sezónne a kalendárne očistených reálnych obratov v maloobchode (bez obchodu s automobilmi) v Nemekcu od januára 1994 do októbra 2012. Očistené reálne obraty maloobchodu poklesli v októbri k predchádzajúcemu mesiacu výrazne o -2,8%, na 95,4 indexových bodov, po nadol zrevidovaných 98,1 indexových bodoch v predchádzajúcom mesiaci (pôvodne 98,9 indexových bodov). Dlhodobý graf od začiatku zbierania dát o maloobchode od januára 1994 ukazuje, že aj v októbri 2012, dlhých 19 rokov po začiatku dátovej rady, sa nachádzajú sezónne očistené obraty v maloobchode v Nemecku ešte stále o -5,16% pod priemernou mesačnou úrovňou z roku 1994!
Nemecký maloobchod dlhodobo so stagnujúcimi obratmi
Tento nastolený spotrebiteľský boom bol a je konštruktom vysneného priania a neohrabanej propagandy v Nemecku. Mesiac čo mesiac, je táto propaganda identifikovaná ako klamlivá, najmä jasnými dátami obratov v maloobchode, mesačným výberom daní štátu a štvrťročnými VGR dátami ku spotrebiteľským výdavkom domácností v Nemecku. Krivý nemecký hospodársky model, jednostranná orientácia na export v Nemecku a na druhej strane veľmi slabý, vnútorný dopyt v Nemecku, sú v očiach verejnosti častokrát potláčané, resp. táto šialená cesta (nerovnosti) v Nemecku je prezentovaná ako znak úspechu.
Indície obratov v maloobchode ukazujú jasne, celkový vývoj obratov. Keďže obraty v maloobchode sú citlivé na sezónne vplyvy, sú tieto čísla podľa metódy X12-Arima sezónne a kalendárne očisťované, aby sme dostali nejakú výpovednú hodnotu dátovej rady pre zhodnotenie trendu v tejto oblasti v Nemecku. Toto je pri zohľadnení šírky kolísavosti pri originálnych dátach aj celkom užitočné:
Indície pri neočistených, originálnych hodnotách pri nominálnych (modrým) a reálnych (červeným) obratoch v maloobchode v Nemecku od januára 1994. Pri hrubom pohľade sa dá aj z originálnych údajov vyvodiť, že pri mesačnej silnej kolísavosti to ide od roku 1994 buď rovno alebo mierne nadol. V októbri 2012 to išlo nominálne vyjadrené o +1,6% nahor a reálne -0,8% nadol, rovnako v porovnaní s rovnakým mesiacom predchádzajúceho roka. Október je pri neočistených originálnych údajoch rovnako sezónne silný mesiac.
Štatistika v maloobchode v Nemecku je ukážkovou. 26’000 podnikov z celkového počtu 423’000 maloobchodov v Nemecku, podáva mesačné hlásenia o obratoch štatistickým úradom vo svojej spolkovej krajine a 700 veľkých podnikov podáva hlásenia priamo na štatistický úrad Nemecka. Nahlásené údaje za celú krajinu a údaje veľkých podnikov sú spočítané dokopy a zverejnené Destatisom.
Obraty v maloobchode (okrem predajcov automobilov), vrátane zásielkového a internetového predaja, tvorí v Nemecku skoro 30% celkových výdavkov u spotrebiteľov, čo ukazuje aktuálne správanie spotrebiteľov domácností. Skoro 20% tvoria privátne výdavky pre nájmy bytov a domov. Tieto výdavky sú ale relatívne neelastické a nemajú výpovednú hodnotu z pohľadu správania spotrebiteľa. Predaj automobilov, údržby, opravy a výdavky čerpacích staníc tvoria necelých 10% celkových výdajov domácností.
Vývoj reálnych miezd zamestnancov v Nemecku (zeleným), reálnej úrovne exportu (červeným) a reálnymi výdavkami spotrebiteľov domácností (modrým) v Nemecku, od Q1 2000 do Q2 2012. Všetky údaje sezónne očistené ako Index (rok 2000=100). Zatiaľ, čo reálne exporty v Nemecku stúpli od 2000 do Q3 2012 o +92,82%, pri reálnych výdavkoch spotrebiteľov to išlo len o +7,1% nahor a pri reálnych príjmoch zamestnancov sa dosiahol minimálny nárast, len o +1,62% od roku 2000. Úbohý nárast pre zamestnancov, keďže toto zohľadňuje aj celkovú sumu porovnateľnej veľkej zamestnanosti v Nemecku. Takto teda vyzerá nemecký hospodársky model už roky!
1. https://www.destatis.de/DE/PresseService/Presse/Pressemitteilungen/2012/11/PD12_416_45212.html
2. https://www-genesis.destatis.de/genesis/online