Ekonomika, ekonomická situácia a ekonomické údaje vybraných krajín.

Priemyselná produkcia vo Francúzsku | Január 2013 s poklesom

Francúzsky štatistický úrad INSEE dnes informoval o dátach pre priemyselnú produkciu vo Francúzsku za mesiac január 2013. V januári 2013 poklesol sezónne očistený výstup širokovzatého priemyslu (ťažba, zásobovanie energiami a vodou a odvetvie výroby) bez stavebníctva k rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka o -1,2%. K rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka to išlo vo Francúzsku pri neočistených originálnych dátach o -2,8% nadol po -6,6% v decembri. Napriek tomu sú  niektoré detaily, ako pokles produkcie osobných a úžitkových áut, veľmi strašidelné.

Vývoj sezónne očistenej širokovzatej priemyselnej produkcie vo Francúzsku

Vývoj francúzskej priemyselnej produkcie
Vývoj sezónne očisteného výstupu širokovzatej francúzskej priemyselnej produkcie (ťažba, zásobovanie energiami a vodou a odvetvie výroby) bez stavebníctva od januára 1980 do januára 2013 v grafe (2010=100). V januári poklesol sezónne očistený výstup vo Francúzsku k predchádzajúcemu mesiacu o -1,2% na 97,0 indexových bodov a pohol sa tým pádom na úroveň konca roku 1993! K maximu z apríla 2008 s 117,2 indexovými bodmi poklesol výstup o -17,2%.

Prekvapujúco brutálne poklesol výstup v kľúčovom segmente francúzskeho priemyslu – výrobe automobilov, hlavne vo výrobe nákladných áut a častí do nákladných áut (osobné autá, úžitkové autá a príslušenstvá do nich).

Vývoj produkcie nákladných áut a ich častí vo francúzskom priemysle

Francúzsko - výroba nákladných áut
Vývoj sezónne očisteného indexu produkcie, výroba nákladných áut a častí do nákladných áut (podľa systému NACE 29,0) od januára 1990 do januára 2013. V januári 2013 sa sezónne očistený výstup v produkcii vo Francúzsku prepadol k rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka o -13,5% na 77,7 indexových bodov. K maximu z októbra 2004 so 158,2 indexovými bodmi sa vo Francúzsku prepadol výstup v produkcii osobných áut, úžitkových áut a príslušenstva o poriadnych -50,9%!

Pri neočistených dátach vo Francúzsku poklesol výstup pri nákladných autách a častiach do nákladných áut o -22,1%. Prečo sa vo Francúzsku tento zásadný prepad neprejaví silnejšie na celkovej priemyselnej produkcii? Celková produkcia áut (nákladné autá a časti do nákladných áut NACE 29,0 a zvyšná produkcia, ku ktorej patrí výroba lodí, skútrov, lietadiel, kozmických lodí, vojenských áut a motocyklov NACE 30) sa usadila na aktuálnych 9,1% v podiele priemyselnej širokovzatej produkcie. Nace 29,0, teda produkcia nákladných áut a častí do nákladných áut predstavovala podiel 4,77%. Indície pri priemyselnej produkcii vo Francúzsku ukazujú množstvo, objem a počet vyrobeného tovaru a nie dosiahnutý obrat, resp. dosiahnutú hrubú tvorbu.

Už v roku 2012 to išlo znovu v produkcii áut a úžitkových áut vo Francúzsku nadol:
Produkcia osobných a úžitkových áut vo Francúzsku
Vývoj produkcie osobných áut a úžitkových áut vo Francúzsku v jednotkách podľa dát francúzskeho automobilového zväzu výrobcov (Le Comité des Constructeurs Français d’Automobiles/CCFA) od 1946 do 2012. V roku 2012 poklesol výstup pri osobných autách a úžitkových autách vo francúzskych automobilových fabrikách k predchádzajúcemu roku o -12,3%, na 1,967765 milióna jednotiek – na najnižší stav od roku 1968!

Celkové oslabenie francúzskeho priemyslu jasne dokumentujú grafy, keďže už cez dve desaťročia sa pri výstupe, množstvách a objeme tovarov a komodít vo Francúzsku de facto nič nedeje. Pri výrobe osobných a úžitkových áut to ide dokonca dramaticky nadol. Francúzsku sa sotva podarí vylepšiť si svoju pozíciu bez dostatočného objemu v obchodovateľnom tovare, či už vo výkonnostnej bilancii alebo pri štátnom rozpočte. Pod taktovkou spoločnej meny vznikajú v eurozóne obrovské priemyselne vyňaté regióny, priemyselné pustatiny! Situácia vo francúzskom automobilovom priemysle vyzerá podľa nameraného výstupu celkovo dramaticky a pochod južnej periférie pokračuje už aj do francúzskych výrobných hál a vyprázdňuje i tie.

Zdroj dát:
1. http://www.insee.fr/en/themes/info-rapide.asp?id=10&date=20130311

Ak máte otázky na R. Sulíka, napíšte mu na mail richard@oldweb-sulik.sk.

Autor článku Richard Sulík

Poslanec Európskeho parlamentu, slovenský politik, zakladateľ a predseda pravicovo-liberálnej strany Sloboda a Solidarita. Spoluautor slovenskej daňovej reformy. Bývalý poradca ministrov financií a bývalý predseda NRSR.