Ekonomika, ekonomická situácia a ekonomické údaje vybraných krajín.

Registrácia áut v Nemecku | Január 2013 s poklesom -8,6%

Podľa údajov nemeckého automobilového združenia KBA poklesli v januári 2013 registrácie osobných áut v Nemecku k rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka na 192’090 registrovaných áut, po 204’331 registrovaných autách v predchádzajúcom mesiaci a po 210’192 registrovaných áut v rovnakom mesiaci predchádzajúceho roka. Obzvlášť zaujímavé je, že 66,1% nových registrácií bolo firemných. Privátne registrácie sa v Nemecku k rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka prepadli o -12,5%, na len 65’119 registrovaných áut. Aj v dlhodobom kontexte sú celkové registrácie v januári 2013 veľmi slabé, ako ukazuje aj nasledujúci graf:

Registrácia áut v Nemecku – dlhodobý graf

Registrácia áut v Nemecku od 1995 do 2013.

Vývoj mesačnej registrácie áut v Nemecku od januára 1995 do januára 2013, v porovnaní s rovnakým mesiacom predchádzajúceho roka. V januári 2013 poklesli registrácie áut v Nemecku k rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka o -8,6%.

Vývoj registrácie áut v Nemecku od 1990 do 2013.

Vývoj registrácie áut v Nemecku od januára 1990 do januára 2013. V januári 2013 poklesli registrácie áut k rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka o -8,6%, na 192’090 áut, po 204’331 osobných áut v predchádzajúcom mesiaci a po 210’192 áut v rovnakom mesiaci predchádzajúceho roka. Január je sezónne vždy veľmi slabý mesiac, no január 2013 bol naviac štvrtým najslabším mesiacom v mesačnej dátovej rade od roku 1990! Január 2013 sa nachádzal jasne pod dlhodobou priemernou úrovňou v registrácii áut od januára 1990 do decembra 2007 s 287’640 registrovanými autami.

Aj podľa registrácie áut v Nemecku, ktorá už dve desaťročia nezažila žiadny rast v spotrebe sa dá z dlhodobého grafu navyše vyčítať aktuálna úroveň pod dlhodobým priemerom. Úspechy v exporte a pokroky v produktivite idú v Nemecku naďalej mimo osobnú spotrebu, najmä ak sa pozrieme na veľký podiel prihlásených áut na celkovom počte registrácií.

Registrácia áut v Nemecku priniesla pre nemeckých výrobcov aj v tomto mesiaci zmiešaný obraz. Audi stratilo oproti rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka -0,3% v registrácii áut, BMW naopak získalo +10,6%, Mercedes rovnako +3,1%, Opel s poklesom -5,9%, Ford s výrazným poklesom až -32,2% a VW s -13,3%. Porsche dosiahlo pri registrácii áut pekný nárast +13,2%.

Celkovo bolo od nemeckých výrobcov na nemeckom trhu v januári 2013 registrovaných 118’992 áut, po 129’018 registrovaných autách v rovnakom mesiaci predchádzajúceho roka, čo predstavuje medziročný prepad o -7,8%, zatiaľ čo celkový trh poklesol o -8,6%!

Dlhodobý graf registrácie áut od januára 1990 ukazuje celkom jasne, že Nemecko už dve desaťročia nie je žiadnym rastovým trhom a pre nemeckých výrobcov nedokáže kompenzovať výpadky na zahraničných trhoch. Naposledy v roku 2012 bolo vyprodukovaných v Nemecku 5,391100 milióna áut a z toho 76,54% (4,126500 milióna) vyexportovaných. Jednostranne sa už ani nedá viac nastaviť a cez oslabenie vonkajších trhov v Európe a rovako aj v Nemecku hrozia nemeckému automobilovému priemyslu silné nadkapacity a následne skrátený pracovný čas zamestnancov a prepúšťanie. Úspechy predaja áut v USA, Číne a ostatných krajinách sveta prospievajú hlavne nemeckým medzinárodne umiestneným automobilovým koncernom, no veľmi málo nemeckým montážnym fabrikám a ich osadenstvu, keďže značnú časť áut na rastových trhoch produkujú nemeckí výrobcovia na mieste.

Zdroj dát:
1.
/Fahrzeugzulassungen/n__01__13__pm__text.html

Ak máte otázky na R. Sulíka, napíšte mu na mail richard@oldweb-sulik.sk.

Autor článku Richard Sulík

Poslanec Európskeho parlamentu, slovenský politik, zakladateľ a predseda pravicovo-liberálnej strany Sloboda a Solidarita. Spoluautor slovenskej daňovej reformy. Bývalý poradca ministrov financií a bývalý predseda NRSR.