Ekonomika, ekonomická situácia a ekonomické údaje vybraných krajín.

Taliansko | Mizerná spotrebiteľská dôvera pre október

Ako dnes informoval taliansky štatistický úrad ISTAT, spotrebiteľská dôvera sa v októbri 2012 v Taliansku mierne zodvihla na 86,4 indexových bodov, po 86,2 indexových bodov v predošlom mesiaci a 93,1 indexových bodmoch v tom istom mesiaci minulého roka. Spotrebiteľská nálada v Taliansku od minulého roka výrazne poklesla, čo je spôsobené najmä vplyvom aktuálnej hospodárskej krízy, ktorá zasiahla aj Taliansko. Toto je pre Taliansko dosť zlá správa, keďže spotreba na vnútornom trhu tvorí až 60% talianskeho HDP. Mierne zotavenie tohto stavu v Taliansku v októbri, ešte zďaleka neznamená nejaký zvrat, aj keď je to už dva mesiace po sebe. Úroveň spotrebiteľskej dôvery v Taliansku sa aktuálne nachádza na historickom minime!

Vývoj spotrebiteľskej dôvery v Taliansku od januára 1982.

V grafe vidíte vývoj spotrebiteľskej dôvery v Taliansku od januára 1982. V októbri spotrebiteľská nálada v Taliansku mierne stúpla, na 86,4 indexových bodov, po 86,2 indexových bodoch v predchádzajúcom mesiaci. Od roku 1982 do konca roku 2007 sa nachádzal dlhodobý priemer spotrebiteľskej úrovni v Taliansku na úrovni 108,8 bodov. Najnižší historický bod v spotrebiteľskej dôvere v Taliansku bol dosiahnutý v júni 2012!

Spotrebiteľská dôvera v Taliansku a jej subkomponenty

Až tri zo štyroch hodnotiacich bodov pri určovaní úrovne spotrebiteľskej dôvery v Taliansku vykazovali zhoršenie:

Taliansko - spotrebiteľská dôvera a subkomponenty (agentúra ISTAT).

Spotrebiteľská dôvera a jej subkomponenty v tabuľke od agentúry ISTAT od júna do októbra 2012. Jedine Economic climate, čo je odhad celkového stavu ekonomiky, mierne narástol z 71,1 na 71.7 indexových bodov.

Zostáva stále záhadou, akým spôsobom hodnota v položke „Economic climate”,ako subkomponent spotrebiteľskej dôvery vlastne vzniká, nakoľko sa stále zhoršujú ukazovatele osobného stavu, aktuálnej klímy a budúcej klímy u spotrebiteľov v Taliansku. Možno má na to vplyv práve sezónne očisťovanie, keďže očisťované sú len celkový stav hospodárstva (Economic climate) a celková dôvera spotrebiteľov (Consumer confidence climate). Všetky ostatné komponenty (všetky, ktoré padajú) nie. Pri neočistených hrubých údajoch poklesla v indexe spotrebiteľskej dôvery aj celková hospodárska situácia z 86,6 indexových bodov v predošlom mesiaci, na aktuálnych 85,1 bodov. Správny titulok teda mal skôr znieť nejako takto: „Spotrebiteľská nálada v Taliansku sa dostala v októbri na najnižší bod od začiatku zbierania údajov od januára 1982! Spotrebiteľská dôvera a, rovnako aj všetky jej štyri subkomponenty poklesli!“

Pohľad do budúcnosti u spotrebiteľov v Taliansku

Aj pohľad do budúcnosti sa značne zahmlieva. Future climate (neočistené dáta) poklesoli na 76,0 indexových bodov, po 76,9 bodoch v predošlom mesiaci a 79,4 bodoch v tom istom mesiaci predošlého roka.

Sezónne očistená spotrebiteľská dôvera v Taliansku.

Vývoj subindexu Future climate, ktorý hovorí o spotrebiteľskej nálade na najbližších šesť mesiacov. V grafe vývoj od januára 1996 do októbra 2012. V októbri 2012 to išlo znovu na 76,0 indexových bodov, po 76,9 indexových bodoch v predošlom mesiaci.

Sezónne očistená spotrebiteľská dôvera v Taliansku sa znovu približuje historickému minimu z júna 2012 a nové minimum pri neočistených dátach by mohlo mať negatívny dopad na ekonomiku v Taliansku, ktorá je do značnej miery závislá na privátnej spotrebe. Aj Taliansko by sa tým mohlo so svojimi ekonomickými a fiškálnymi protikrízovými opatreniami ocitnúť v zostupnej špirále.

Ak máte otázky na R. Sulíka, napíšte mu na mail richard@oldweb-sulik.sk.

Autor článku Richard Sulík

Poslanec Európskeho parlamentu, slovenský politik, zakladateľ a predseda pravicovo-liberálnej strany Sloboda a Solidarita. Spoluautor slovenskej daňovej reformy. Bývalý poradca ministrov financií a bývalý predseda NRSR.