Ekonomika, ekonomická situácia a ekonomické údaje vybraných krajín.

Výroba áut v Španielsku | Apríl 2013 s nárastom +20,2%

Výroba áut v Španielsku – Ako dnes informovalo španielske združenie výrobcov áut Asociación Española de Fabricantes de Automóviles y Camiones (Anfac), v apríli 2013 v Španielsku vzrástla výroba osobných a úžitkových áut k rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka o 185’530 áut. S aktuálnym výstupom v apríli sa ukazuje ďalšia stabilizácia výroby áut v Španielsku, i keď je táto štatistika ovplyvnená tým, že apríl 2012 mal o dva pracovné dni menej ako tento. No i bez toho, očistené dáta hovoria v Španielsku k rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka stále o náraste +9,2%. Ako ukazujú aj iné dáta z eurozóny k výrobe áut pre mesiac apríl, tak aj v Španielsku sa ukazuje oživenie. Či to zostane udržateľné, na to si budeme musieť ešte počkať.

Dáta k produkcii áut v Španielsku za mesiac apríl

Výroba áut v Španielsku

Tabuľka od združenia Anfac s aktuálnymi dátami produkcie áut v Španielsku za mesiac apríl 2013 s jasným výsledkom nárastu +20,17% k rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka. Kumulovane od januára do apríla 2013 to išlo k rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka o +3,28% nahor na 742’817 vyrobených osobných a úžitkových áut.

Výroba áut v Španielsku – vývoj

Mesačný výstup výroby áut v Španielsku

Vývoj mesačného výstupu výroby áut v Španielsku (osobné a úžitkové autá) v jednotkách (neočistené originálne dáta) v 18-tich španielskych montážnych fabrikách automobilového priemyslu od 1980 do apríla 2013. Posledne v apríli 2013 vzrástol výstup v Španielsku o +20,2% k rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka na 185’530 áut. Aktuálna úroveň v Španielsku je latentne slabá, ako ukazuje aj dlhodobý graf, aj keď prvé mesiace roku 2013 došlo vo výrobe áut v Španielsku k miernej stabilizácii. K mesačnému maximu z júna 2004 bolo vyrobených 314’316 áut. Silné poklesy v grafe vždy predstavujú mesiac august, ktorý obsahuje plošné celozávodné dovolenky v krajine, čím sa výstup vo výrobe áut v Španielsku totálne prepadáva.

Posledne zaznamenal celkový rok 2012 najnižšie dáta výroby áut v Španielsku (osobných a úžitkových áut) od roku 1993. V roku 2012 bolo vyrobených v Španielsku 1,979 milióna áut, čo predstavuje k minulému roku prepad o -16,6%. Historické maximum v produkcii áut bolo zaznamenané v Španielsku v roku 2000 s 3,033 miliónmi vyrobených áut!

Aktuálne dáta exportu áut v Španielsku

Export áut v Španielsku

V tabuľke sú údaje od Anfac s aktuálnymi dátami exportu áut v Španielsku za apríl 2013 s nárastom +21,48% k rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka. Kumulovane od januára do apríla 2013 to išlo rovnako nahor o +5,17% k rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka na 641’521 jednotiek. Obrovských 86,4% španielskej produkcie osobných áut bolo v prvých štyroch mesiacoch 2013 exportovaných.

Vývoj exportu áut v Španielsku (osobné a úžitkové)

Export osobných a úžitkových áut v Španielsku

Vývoj exportu osobných a úžitkových áut (originálne dáta) od januára 1980 do apríla 2013. Export áut v Španielsku naposledy vzrástol o +21,5% k rovnakému mesiacu predchádzajúceho roka na 160’228 áut v apríli 2013. V dlhodobom kontexte zostávajú napriek tomu tieto čísla veľmi slabé, keďže k mesačnému maximu z júna 2004 bolo exportovaných až 260’446 áut.

Posledne v celkovom roku 2012 bolo exportovaných zo Španielska už len 1,729 milióna osobných a úžitkových áut (-18,5% k predchádzajúcemu roku), čo sú najnižšie dáta exportu od roku 1994!

V Španielsku sa nachádza 18 koncových montážnych hál, kde sú vyrábané medzi inými aj značky ako VW, Renault, Mercedes, Opel, Ford, Peugeot, Citroen, Iveco a Suzuki. Význam výroby áut pre Španielsku ekonomiku je enormný. V relatívne slabom roku 2012 pre automobilový priemysel predstavoval podiel na HDP až 6,0% a rozšírené o prevádzku áut, financovanie áut a poisťovníctvo dokonca až 10% nominálneho HDP.

Napriek tomu sa v Španielsku v registrácii áut, ich produkcii a exporte ukazuje relatívna stabilizácia, ktorá celkom dobre ladí k obrazu dočasného rastového ozdravenia v eurozóne, čo je hlavne na pleciach Nemecka, no aj na južnej periférii eurozóny, kde to aspoň od apríla už nejde tak dramaticky nadol. Zostáva už len vyčkať, ako dlho ozdravenie ešte potrvá.

Zdroj dát:
1. http://www.anfac.es/estadisticas.action?accion=estad_produccion

Ak máte otázky na R. Sulíka, napíšte mu na mail richard@oldweb-sulik.sk.

Autor článku Richard Sulík

Poslanec Európskeho parlamentu, slovenský politik, zakladateľ a predseda pravicovo-liberálnej strany Sloboda a Solidarita. Spoluautor slovenskej daňovej reformy. Bývalý poradca ministrov financií a bývalý predseda NRSR.